Nehaňte ľud môj, nehaňte ľud Môj!

Autor: Milan Lehotský | 19.11.2011 o 22:00 | (upravené 19.11.2016 o 12:18) Karma článku: 3,46 | Prečítané:  816x

Áno, bol čas, keď sa ozval výkrik hlasný: Nehaňte ľud môj, že ľud je mladý, klebetárski posmievači! 

Nehaňte ľud môj! že nemá dejov slávy svojej minulej sklad;

Nehaňte ľud môj, slepí sudcovia! že ľud môj je len ľud sprostý;

Nehaňte ľud môj, ústa nečisté! že odhodok on je hlúpy;

Nehaňte ľud môj! že je len malý, že nevládne celým svetom.

Nehaňte ľud môj! že je chudobný, že kraj biedny, smetisko má;

Nehaňte ľud môj! že je ľud tichý, že rád trpí, že je slabý;

Nehaňte ľud môj! že úcty nemá, že ľud môj je potupený.

Nuž a v súčasnosti je opäť odkaz slova nášho národovca na porade dňa a to hneď v dvoch aspektoch. Predtým však, ako ich dám do svetla, chcem zdôrazniť, že zdrojom pravdy pre túto tému sú prorocké Písma Biblie vzťahujúce sa na dobu, v ktorej aktuálne žijeme.

Áno, vážení, Písma Biblie sa zameriavajú aj na národno spoločenské dianie, a ukážeme si, ako sa to dotýka práve nás. Je dobre si uvedomiť fakt, že okrem prvých jedenásť kapitol Biblie sa text Písma sústreďuje na historické rozprávanie o Abrahámovi a o národe, ktorý z neho povstal skrze Izáka a Izraela, t.j. o izraelskom národe. Jednou mimoriadnou črtou histórie Izraela, ako je to zaznamenané na stránkach Biblie, je skutočnosť, že celkovú históriu ľudu Izraela vytvára vlastná história a proroctvo, t.j. udalosti boli napísané predtým, ako sa reálne uskutočnili.

Uvediem niekoľko naplnených proroctiev v nedávnej histórii:

Izaiáš 66.8: Kto kedy slýchal také voľačo? Kto videl niečo podobné? Či sa azda zrodí zem za jeden deň? Či sa narodí národ na jeden raz? Keď hľa, Sion ešte len začal pracovať ku pôrodu, a už aj porodil svojich synov!

Áno, jedného dňa – 14. mája 1948 – Izrael sa narodil ako kompletný národ so svojou vlastnou vládou, armádnymi silami a všetkými nevyhnutnými administratívnymi funkciami. Pravdou je, že všetko bolo spočiatku rýchlo improvizované a v malej miere. Avšak všetky potrebné zložky existovali, aby mohol byť Izrael suverénnym národom v rámci svojich vlastných hraníc. Podľa všetkého, takáto udalosť nemala v ľudskej histórii žiadnu obdobu.

Áno, o niekoľko hodín neskôr bol napadnutý novozaložený štát. Päť arabských štátov prepadlo so svojimi skvele vyzbrojenými armádami Izrael, aby jednou ranou zlikvidovali mladý štát a jeho obyvateľov. Jordánci začali paľbu a 26 dní a nocí ostreľovali Jeruzalem. Egypťania prišli z juhu, Iračania z východu a Sýrčania a Libanonci zaútočili zo severu. Ale táto vojna netrvala dlho. Presne o desať mesiacov neskôr dobylo 600 000 Židov, napriek obrovskej presile arabských armád, víťazstvo. Na podnet OSN musela byť nakoniec uzavretá zmluva o prímerí, ktorú podpísali na ostrove Rhodos. Očití svedkovia mohli podávať správu: „Boh Izraela bojoval ako za starých čias za svoj ľud!“

Izaiáš 11.10-12: A stane sa toho dňa, že po koreni Izaiho, ktorý bude stáť za prápor národom, snažne sa budú dopytovať pohania, a miesto jeho odpočinutia bude samá sláva. A stane sa toho dňa, že Pán po druhé priloží svoju ruku, aby si dobyl ostatok svojho ľudu, ktorý ponechaný súc pozostane z Assúra a z Egypta, z Patrosa a z Ethiopie, z Élama a zo Sineára, z Chamatu a z ostrovov mora. A vyzdvihne prápor národom a zoberie zahnaných Izraelových a rozptýlené Júdove zhromaždí od štyroch strán zeme.

V úvode svojho obrazu, v 10. verši, Izaiáš predstavuje „koreň Izaiho“- jeden z hlavných biblických titulov Mesiáša. Izaiáš tu predpovedá, že Mesiáš bude stáť ako prápor za svoj ľud; národy sa budú k Nemu zhromažďovať a Jeho miesto odpočinku bude slávne.

Všetky tieto predpovede sa naplnili v Osobe Ježiša Nazaretského. Po naplnení svojej pozemskej služby sa Ježiš vrátil na svoje miesto odpočinku v sláve Boha Otca. Od vtedy sa stal „práporom“, ku ktorému ľudia po celom svete vzhliadajú. Mnohí z nich sa k Nemu zhromaždili, t.j. uznali Ho za svojho Spasiteľa a Pána a stali sa Jeho učeníkmi.

V desiatom a jedenástom verši nachádzame kľúčový výraz: „v ten deň.“ V knihe proroka Izaiáša sa výraz „v ten deň“ celkovo vyskytuje takmer päťdesiatkrát – obyčajne vo vzťahu k Mesiášovi resp. poukazuje na to, že „ten deň“ je deň Mesiáša, v ktorom sa napĺňajú biblické predpovede, tak ako to vidíme my dnes, ľudia žijúci na konci prítomného veku.

V jedenástom a dvanástom verši prorok predvída ešte pred prvým babylonským zajatím, rozptýlenie židovského ľudu z ich krajiny a jeho opätovné zhromaždenie do nej – nie raz, ale dvakrát. Pozerá sa až za babylonské zajatie a návrat do Jeruzalema a vidí druhé rozptýlenie a druhé zhromaždenie, ktorého sme dnes svedkami. Izaiáš zdôrazňuje, že toto druhé zhromaždenie Izraela sa uskutoční z každého kúta zemegule a že Pán vyzdvihne prápor národom. Táto metafora práporu nás upozorňuje na fakt, že opätovné zhromaždenia Izraela vzbudí a pritiahne pozornosť ostatných národov.

Áno, už desaťročia je tento národ – s menej ako 7 miliónmi obyvateľov, na území takom malom, že je sotva miesto na napísanie jeho mena na mape sveta – v centre pozornosti médií po celom svete.

Preto je na mieste otázka, čo nám chce Boh prostredníctvom tohto práporu komunikovať?

Boh dáva odpoveď skrze svoje Slovo – Ja Som verný aj keď vy ste neverní. Áno, On je verný Jeho Slovu a Jeho zmluvám!

Ľudia tejto doby, porozumejme prosím, dvom dôležitým skutočnostiam:

Po prvé: Biblia, Božie Slovo, je pravdivá, relevantná a moderná kniha s odpoveďami na problémy dnešnej doby.

Po druhé: Boh zachováva svoju zmluvu a táto zmluva je nepohnuteľná. On sám dohliada na to, aby sa Jeho Slovo naplnilo. On sám je vyvýšený nad všetky národy, ktorý dokonale vykonáva tieto rozhodnutia, ktoré dal zaznamenať do Písma. Každý národ či človek, ktorý ignoruje Božie Slovo, to robí na svoju vlastnú škodu.

Predostrieme si pred oči teda tie dva aspekty odkazu nášho Andreja, aktuálne dnes pre túto generáciu. Nehaňte ľud môj, nehaňte ľud Môj! V týchto 6 slovách je povedané všetko. Pozrime sa teda na tie dva aspekty nášho odkazu bližšie, keď tomu dáme patričný výraz:

Nehaňte sa ľud slovenskí, a preto nehaňte ľud Môj izraelskí!

Ako tomu rozumieť? Po vysvetlenie si zájdeme do Slova Biblie.

Genezis 12.1-3: A Hospodin riekol Abramovi: Vyjdi zo svojej zeme a zo svojho príbuzenstva i z domu svojho otca a iď do zeme, ktorú ti ukážem. A učiním ťa veľkým národom a požehnám ťa a zvelebím tvoje meno, a budeš požehnaním. A požehnám tých, ktorí ťa žehnajú, a tých, ktorí ti zlorečia, prekľajem, a budú požehnané v tebe všetky čeľade zeme.

Žalm 122.6: Žiadajte Jeruzalemu pokoj a hovorte: Nech žijú v blahu a v pokoji tí, ktorí ťa milujú! Tí čo teba milujú, budú prosperovať!

Izaiáš 60.1,12: Povstaň a svieť, Jeruzalem! Lebo prišlo tvoje svetlo, a sláva Hospodinova vzišla nad tebou! Lebo národ a kráľovstvo, ktoré by ti neslúžili, zahynú, a také národy istotne spustnú.

Áno priatelia, chápeme to správne. S národmi či ľuďmi, ktorí usilujú s Izraelom o mier, bude naložené zmierlivo, tí, ktorí sa snažia Izrael pohaniť, budú samotní pohanení, a národy či ľudia, ktorí proti Izraelu bojujú, budú mať Boha za nepriateľa.

A preto zmúdrejme a nechajme sa poučiť zo zlyhania našich otcov v dňoch holocaustu. Dnes/zajtra máme šancu na reparát. Pamätajme na výkrik nášho – slovenského básnika:

Ach, zlé sú časy! na všetky strany svet žertvuje bohom zlatým.

Ale nechaj mi národ bez hany; národ patrí k veciam svätým!

Dnes sme tu my, ty i ja, hlas každého jedného z nás sa podieľa na tvárnosti hlasu národa. A tak jedným dychom s ďalším výkrikom sa pýtam:

Podaj mi ruku človek - chcem cítiť tvoje teplo

a

teraz sa mi priznaj - stavať chceš raj či peklo?

A preto Vás prosím, nehaňme ľud Slovenska, nehaňme samých seba, tým, že budeme haniť ľud Izraela. Ale žiadajme Izraelu pokoj, žiadajme Jeruzalemu pokoj, a tak rozumne a spravodlivo a pobožne žime. Ďakujem.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

SVET

Populisti získajú, euro môže skončiť. O čom rozhodli Taliani

V Rakúsku populizmus prehral, v Taliansku mu môže rezignácia premiéra pomôcť. Neúspešné referendum vystrašilo trhy.

KOMENTÁRE

Renzi dal sám sebe mat. Dostala ho aj Európa?

Taliansky výsledok je politicky nepomerne ďalekonosnejší než rakúsky.

DOMOV

Javorčíková: Harabinova skupina zdevastovala dôveru v súdy

Dôvera v súdnictvo mierne stúpla.


Už ste čítali?