Paradigmy sa vzďaľujú od Izraela.

Autor: Milan Lehotský | 28.8.2013 o 22:48 | (upravené 30.8.2013 o 11:19) Karma článku: 7,74 | Prečítané:  587x

„Dnes je Izrael v takom nebezpečenstve, ako nikdy predtým. Jeho bojové pole je v mysliach ľudí. S myšlienkovým vzorom môžete bojovať len pomocou konkurenčného vzoru. A paradigma, ktorá porodila Izrael a drží ho, vnútroštátne aj medzinárodne, je dnes iba zdrapom papiera ..." Joram Hazony, izraelský filozof a politológ.

Joram Hazony vysvetľuje, „prečo je Izrael za všetky svoje rozhodnutia v medzinárodných médiách a na univerzitných pôdach otvorene pranierovaný. Odsudzujú ho za akési údajné porušenie ľudských práv ... nevnímajú ho ako demokraciu, ktorá si plní svoje povinnosti a ochraňuje svoj ľud a slobodu. Izrael vidia ako nejaký druh pohromy ... Toto choré videnie Izraela má za následok návrat k antisemitizmu, ktorý mal od druhej svetovej vojny prestávku."

Ľavičiari tvrdia, že proti-izraelské kampane pominú, keď sa Izrael stiahne z „okupovaných území" a umožní vznik „Palestíny". Pravicoví hovoria, že Izrael potrebuje lepšiu prácu s verejnosťou, aby vysvetlil svoju geopolitickú pozíciu. Avšak, čokoľvek Izrael urobí, vždy je to „odsúdeniahodné".

Pozrime sa napríklad na „stiahnutie sa z Južného Libanonu a Gazy. Izrael spravil veľkorysý krok voči Arabom.   A čo za to dostal? Príliv nenávisti a ohovárania, ktorý sa medzinárodne vylial na jeho hlavu. Čokoľvek to je, čo ženie trend smerom k narastajúcej delegitimácii Izraela, je to trend, ktorý pôsobí viac-menej bez ohľadu na akúkoľvek konkrétnu izraelskú politiku k akejkoľvek záležitosti.

Joram Hazony tvrdí, že „základnou príčinou je posun paradigmy Západu a jej štruktúry vzájomných konceptov od neskorých 40. rokov. V roku 1947 OSN odhlasovalo ... vznik židovského štátu v Palestíne", po ktorom vznikli tucty iných národných štátov v treťom svete. Avšak, od vzniku EU, „majú európske národy novú paradigmu,     v ktorej už zvrchovaný národný štát nie je viac držiteľom kľúča k blahobytu obyvateľov...."

„Na Západe tento posun ovplyvnil mladú generáciu, ktorá po 350 rokoch po prvý krát neoceňuje národný štát ako základ pre naše slobody."

Samozrejme, toto ovplyvňuje pohľad sveta na Izrael, ktorý je vďačný, že je národným štátom židovského národa. Hazony vníma Oswienčim ako kľúčový symbol. „Väčšina Židov verí, že jediná vec, ktorá sa skutočne zmenila odkedy zahynuli milióny našich ľudí , a ktorá stojí ako hradba pred zopakovaním sa ... je Izrael."

Aj pre iných je Oswienčim „dôležitým politickým symbolom". Európania vidia tábory smrti ako „podstatu lekcie z 2. svetovej vojny." Avšak závery, ku ktorým dospeli, sú presne opačné, ako tie, ku ktorým dospeli Židia.

Európa tábory smrti vníma ako definitívne vyjadrenie barbarstva, brutálne poníženie ľudskosti, za čím stojí národný partikularizmus." Aby sa zabránilo opakovaniu tohto brutálneho scenára, musia sa postupne odstrániť európske národnosti a ich ľud spolu zviazať jednou vládou. Toto stanovisko hovorí, že „odpoveďou na Oswienčim nie je Izrael, ale EU..."

Vidíme tu teda dve protichodné paradigmy:

Izrael: „Oswienčim reprezentuje nevysloviteľnú hrôzu židovských mužov i žien, ktorí stoja nahí,     s prázdnymi rukami, každodenne hľadiac na morbídne scény umierajúcich detí ... a nemôžu sa chopiť zbrane."

EU: „Oswienčim reprezentuje nevysloviteľnú hrôzu spôsobenú nemeckými vojakmi, ktorí zneužili svoju silu proti bezbranným, neboli ničím podporovaní, len názormi ich vlastnej vlády na ich národné práva a záujmy."

Hazony vidí tieto dva pohľady ako „úplne nezlučiteľné". Prvá perspektíva sa zameriava na bezmocnosť obetí, druhá poukazuje na zdroj zla - t.j. činnosť vrahov. Zdanlivo jemný rozdiel v perspektíve, ktorá odhaľuje priepasť, ak na Izrael nazeráme cez tieto dve konkurenčné paradigmy.

Izrael tvrdí: „Izrael reprezentuje židovské ženy a mužov, ako stoja so zbraňou v ruke, aby dozerali na svoje židovské deti a chránili ich. Izrael je protikladom Oswienčimu."

EU: „Izrael je postrachom. Strach naháňajú židovskí vojaci, ktorí používajú silu proti iným, nik ich nepodporuje, iba názory vlastnej vlády na ich národné práva a záujmy. Izrael je Oswienčim ..."

Na Západe sa týmto zvyšuje akceptácia porovnávania Izraela a jeho vojska, s nacistami.

Takžeglobálny odpor a nenávisť k Izraelu sú poháňané posunom paradigmy, ktorá Izrael, a jeho nezávislé použitie sily na sebaobranu, vníma od základu ako nelegitímne ..."

Nenápadný posun paradigmy a delegitimácia sú momentálne najúčinnejšie zbrane proti Izraelu. Spochybňuje sa samotná existencia Izraela, odsudzuje sa jeho právo na sebaobranu. Dokonca aj mnoho celosvetových organizácií stojí proti nemu. Napríklad UNESCO nedávno označilo Ráchelinu hrobku za mešitu a skritizovalo Izrael, že zapísal hrob patriarchov na Hebrone ako miesto národného dedičstva.

Úrad premiéra v reakcii na rezolúciu OSN vydal prehlásenie, v ktorom sa uvádza: Ak takmer 4000 ročné pohrebisko praotcov a pramatiek židovského národa … nie je súčasťou jeho kultúry a tradícií, tak potom, čo teda je národným kultúrnym miestom?"

Danny Seaman, bývalý riaditeľ oddelenia vlády, si delegitimáciu vysvetľuje takto: Odkedy nepriatelia Izraela pochopili, že ho vojensky nemožno poraziť, pokúšajú sa odoprieť mu právo použiť tú silu, ktorú nevedia poraziť …"

 

Spracované  v zmysle: "Izrael európskymi očami", J. Hazony, Jeruzalem Letters, 14. júla 2009/ a "Rozlúčková cesta Dannyho Seamana", David Horovitz, JP Interview, 5. novembra 2010/

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

SVET

Populisti získajú, euro môže skončiť. O čom rozhodli Taliani

V Rakúsku populizmus prehral, v Taliansku mu môže rezignácia premiéra pomôcť. Neúspešné referendum vystrašilo trhy.

KOMENTÁRE

Renzi dal sám sebe mat. Dostala ho aj Európa?

Taliansky výsledok je politicky nepomerne ďalekonosnejší než rakúsky.

DOMOV

Javorčíková: Harabinova skupina zdevastovala dôveru v súdy

Dôvera v súdnictvo mierne stúpla.


Už ste čítali?